Oslofjorden

Turvei Moutrmarka - Tjøme sentrum

Fin tur mellom Mostranda / Moutmarka og Tjøme sentrum.

Detaljer under kartet.

Forklaring til kartet

Fin rusletur Moutmarka-Tjøme sentrum

Parker på parkeringsplassen på Moutmarka. Følg Moveien tilbake mot hovedveien, ta til venstre og følg Hellesmoveien nordover mot Treidene.

Når du kommer til enden av Hellesmoveien, der den gjør en 90 graders sving mot øst, kan du vurdere en liten avstikker gjennom den sørlige av de to store treportene ned til et mini friområde med en fin liten sandstrand. Vi fortsetter stien nordover og inn på Treideneveien. I krysset kan vi ta en kort avstikker vestover ned til Treidenebukta eller fortsette turen østover på Treideneveien.

Avstikker til Treidene

Treidene ligger sørøst i Treidenebukta. Her er det hyggelig bebyggelse og en liten båthavn.Treidene båthavn

Fra Treidene følger du Treideneveien 50 meter mot hovedveien, men tar opp til venstre, nordover, rett etter den røde låven.

Følg grusveien nordover over ferista og videre langs fjellet. Etter et stykke kommer du til en liten åpen plass hvor veien slutter. Til venstre kan du se en diger jettegryte ca 1 meter over bakkenivå. Her kan du ta en avstikker til Kølabekkstranda.

Avstikker til Kølabekkstranda og Den Italienske Porten

Følg stien som går mellom jettegryta og hytta til du kommer til en ny hytte. Gå stien langs gjerdet nordover og vestover til du kommer til en flott steingang som kalles for den Italienske porten. Etter ca 100 meter kommer du til Kølabekkstranda hvor du finner en liten sandstrand og flotte svaberg.Den italienske porten

Den Italienske porten er en flott steinlagt vei ned til Kølabekkstranda.

Furusund Eidene Røde KorsNår du er tilbake ved jettegryta følg da stien til høyre gjennom steingjerdet og ut på jordet, hold mot nord der det er mulig og etter en stund kommer du til en traktorvei. Følg denne veien nordover helt til du kommer til det smale innløpet til Kolabekk-kilen - Furusund. Her er det lagt ut stener slik at man kan komme seg tørskodd over til Røde Kors senteret.

Følg asfaltveien i nordlig retning. Etter 100 meter svinger veien i østlig retning, etter ca 40 meter finner du stien som går videre nordover. Følg stien i nordlig retning til du finner Gonsveien som du følger videre nordover til Tjøme sentrum.

En alternativ rute fra badeplassen ved Røde Kors senteret er å følge asfaltveien nesten frem til husene ved hovedveien og følge stien gjennom Eideneskogen nordover frem til Tjøme sentrum. Det anbefales å legge turen via Eidenetoppen - med flott utsikt ut over Treidenebukta.

Retur fra Tjøme sentrum til Moutmarka via gang og sykkelveien langs Helgerødveien. Her går det også rutebuss.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Distanse:

Merking: Ikke merket

Framkommelighet: Stor variasjon. Fra fine grusveier til skogssti. Kort stykke må vasses. Kan være vanskelig å komme frem ved høyvann.

Parkering: Moutrmarka

Beliggenhet: Tjøme, Færder kommune

Vurdering: Spennende, lite brukt sti.

Flere kyststier i området:

Til oversikt over kyststi i Færder kommune

Til oversikt over kyststi og turveier på Tjøme

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.