Oslofjorden

Kyststi Oppegård kommune

Kyststien i Oppegård kommune går fra Bekkensten badeplass / Svartskog og ned til grensen mot Ås kommune. Det er også mange andre turmuligheter i skogene i Oppegård.

Beskrivelse av noen av turene finnes under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Oppegård kommune

Kyststien i Oppegård kommune egner seg fint som en rundtur med start i Oppegård kirke alternativt fra Bekkensten badeplass. Detaljene finner du under, retur fra Sjødal gård til Oppegård kirke via Sjødalveien/gårdsveien til Sjødal gård.

Kyststi Bekkensten - Uranienborg - Svartskog kolonial

Strekningen mellom Bekkensten badeplass og Roald Amundsens hjem Uranienborg ble åpnet høsten 2013.

Roald Amundsens Uranienborg

Fra parkeringen ved Bekkensten badeplass følger man bomveien sørover, gjennom bommen. Etter 250 meter går stien ned over mot sjøen, tidvis i flotte trapper i naturstein som er lagt på plass av et lag Sherpaer fra Nepal. Nede ved sjøen er det fine svaberg som egner seg for soling, fisking og bading. Vi fortsetter kyststien langs sjøkanten til vi kommer til Uranienborg. Fra Uranienborg går vi opp veien til Svartskog Kolonial.

Bildet til høyre visert Roald Amundsens hjem Uranienborg.

Parkering: Bekkensten badeplass.

Fremkommelighet: Trapper med høye trinn. Ikke fremkommelig med barnevogn og sykkel.

Kyststi Oppegård kirke - Svartskog Kolonial - Sjødalstrand

Vi starter turen ved Oppegård kirke og følger Roald Amundsens vei vestover til Svartskog. Når vi kommer til Svartskog Kolonial kan man kjøpe seg en kopp kaffe eller noe godt å spise. Her kan man også få kjøpt noen dagligvarer og kortreist, økologisk mat!

Avstikker ned til Uranienborg: Fra Svartskog Kolonial kan vi følge Roald Amundsens vei ned til sjøen der Roald Amundsens hjem Uranienborg ligger. Huset er åpent for omvisning om sommeren og står slik Amundsen forlot det da han dro på sin siste ekspedisjon.

Kyststi Sjødalstrand Fra Svartskog kolonial følger vi Svartskogveien sørover ned bakken og fortsetter rett frem langs Linneveien der Svartskogveien går ned til Svartskog brygge.

Et stykke etter bommen kommer vi inn i Svartskog landskapsvernområde og vi passerer flere fine badeplasser langs veien. Kyststien er på denne delen godt merket og vil følger skiltene til slutten av veien ved Sjødalstrand. Kyststien fortsetter, les mere lengre ned på siden.

Bildet til høyre viser fruktdyrking på Sjødalstrand.

Oppegård kommune arbeider med å lage kyststi hele veien fra Bekkensten til grense mot Ås kommune. Det er i dag ikke mulig å gå snarveien via Ingierstrandveien frem til Roald Amundsens hjem.

Parkering: Gamle Oppegård kirke.

Framkommelighet: På denne delen av kyststien frem til Sjødalstrand er det noe asfalt, mest fin grusvei som er godt egnet for sykkel og barnevogn. Noen bratte bakker.

Sjødal jerngruveSkogssti Sjødalstrand til Sjødal

Skogssti sørover fra Sjødalstrand fortsetter som merket skogssti oppover lia. Et stykke opp i lia kommer vi inn på Sjødalsenga som er gammel dyrket mark og stien går over i traktorvei. Etter en stund kommer vi frem til bekken. Der finner vi et informasjonsskilt om Sjødal jerngruve. Selve jerngruven finner vi ca 50 meter opp i terrenget fra veien. Vi fortsetter videre oppover traktorveien og til slutt kommer vil til Sjødal gård. Turløypa er merket utenom tunet. Her kan vi følge Sjødalveien tilbake til Oppegård kirke eller vi kan fortsette sørover på stien mot Nebba. Se turbeskrivelse under.

Bilde til høyre viser Sjødal jerngruve.

Framkommelighet: Både bratt skogssti og traktorvei. Ikke egnet for sykkel. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Kyststi mellom Sjødalstrand og Nebba

Ny kupert kyststi mellom Sjødalstrand og Nebba. Se detaljer på sidene for kyststi i Ås kommune.

Sti Sjødal til Nebba

Stien sørover fra Sjødal fortsetter som merket skogssti sørover nedover lia mot Nebba i Ås kommune. Se oversikt over kyststi i Ås kommune for mere informasjon.

Spennende sti langs Gersjøelva

Kupert sti med lokomotiv- og oppgangssag langs Gersjøelva på grensa mellom Oslo og Oppegård kommune.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Oppegård kommune

Tips: Lunch på Svartskog Kolonial.

Taxi: www.follotaxi.no - Tlf 064 85

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.