Oslofjorden

Kyststi Asker kommune

I Asker er det fin merket kyststi fra Holmen til Slemmestad, ca 15 kilometer. Denne kan tas som en sykkeltur eller deles opp i flere fine fot-turer. Det er også mulig å gå på umerket, spennende sti store deler av veien mellom Gyssestad og Holmen og på Brønnøya.

Klikk på stisymbolet i kartet for mere informasjon. Bilder og beskrivelse av noen av turene i Asker finnes under kartet.

Forklaring til kartet

Turmuligheter i Asker

Hageby båtforening kyststi AskerKyststi Gyssestad - Holmen

Vi starter under motorveibrua ved Gyssestad og følger stien langs sjøen og opp bakken og under broen som går til Nesøya. Der kommer vi inn på gangveien som går over i Grønsundveien.

Vi holder til venstre og går rundt parkeringsplassen ( eller rett igjennom og opp stien i skråningen) og kommer opp på et platå hvor vi har flott utsikt ut over sundet og Nesøya.

Vi følger Breiviklia veien noen meter og tar en skarp sving til venstre, følger veien litt ned en bratt bakke før vi går ned stien til båthavna til Hageby båtforening.

Herfra følger vi sjøen inn i bukta hvor det er en fin liten badestrand. Vi følger sjøen videre ut på odden og inn igjen i neste bukt hvor det også er en båthavn.

Vi følger stien utover på odden og følger de nye trappene og gangveien som bringer oss sikkert forbi skrenten mot Kuholmene og over til veien Sandbakken. Her stopper den merkede kyststien, men det er fremdeles mulig å fortsette videre langs sjøen..

Rundt odden kommer vi til Bestemorstranda, en flott liten badeplass med fin sand, badebrygge, badeflåte, benker.

Bestemorstranda Asker badeplass Mellom Nes

Flott utsikt over Hestesundet fra Bestemorstranda.

Etter et forfriskende bade fortsetter vi turen utover og kommer til et gjerde hvor vi må forlate sjøen og gå opp en bratt bakke til Granveien.

Vi følger Granveien 80 meter i nordvestlig retning før vi tar en skarp venstresving og går opp bakken. Etter nye 80 meter finner vi en sti som går langs gjerdet i skogen til vi kommer til Nes Terrasse (Vei).

Herfra følge vi veien Nesåsen sørover retning Homen og Holmenskjæret badeplass.

Fremkommelighet: Som beskrevet passer denne turen for små barn og rolig gange. Ikke egnet for sykkel eller barnevogn. Mesteparten av turen går på privat grunn. Hvis man vil sykle fra Gyssestad til Holmen kan man følge koselige villaveier størstedelen av veien.

Merking: Merket kyststi mellom Breiviklia og Sandbakken - resten er ikke merket.

Kyststi Holmen - Vettre

Hvalstrand bad kyststiEt fint startpunkt er parkeringsplassen ved Holmenskjæret badeplass. På kyststien passerer man Holmen Fjordhotell og Hvalstrand bad. Etter et stykke på gangveien i Leangbukta kommer du til Vettre.

Ved Holmenskjæret er det også merket en fin rundtur. Se kartet over eller Oslofjorden turguide.

Bildet viser stupetårnet på Hvalstrand bad en stille vinterdag.

Adkomst: Stor parkering ved Holmenskjæret, Hvalstrand bad og Vettre.

Merking: Merket som kyststi

Konglungen kyststi AskerKyststi Vettre - Konglungen - Blakstad

Fin kyststi ut på Løkeneshalvøya. Følg skilting ned til Leangbukta via Hotellet, følg naturstien utover Løkeneshalvøya til Kariskjær badeplass.

Videre på sti til Konglungen hvor man kan ta en titt på Strandsitterhuset. Tilbake følger vi Gamle Konglungvei og gangveien videre mot sør.

Ved enden av gjerdet går vi ned til sjøen på Oslofjordsiden hvor vi finner Spirebukta.

Alternativ rute

Fra Spirebukta bør sykklister ta Løkenesveien på oversiden av jordet gjennom Løkenes gård.

Turgåere bør gå på nedsiden av jordet og legge turen om Spireodden og følge stien gjennom skogen retning Blakstad. På andre siden av skogen går stien hundre meter på Konglungveien før man tar ned Vettrebukta.

Adkomst: Parkering ved Spira, Vettre.

Sjøvollbukta kyststi Asker VollenKyststi Blakstad - Vollen

Fin kyststi og turvei fra Blakstad til Vollen.

Fra via Blakstadbukta og sykehuset på Blakstad følger vi kysten sørover. Vi kommer til Asker Seilforening hvor vi må forlage kysten og følge veien et kort stykke. Vi går ned i Sjøvollbukta og opp igjen på gangveien som vi følger til Vollen.

Vollen er et flott sted med flere spisesteder, gjestehavn, Vollen Kystkultursenter, båtforbindelse til Oslo og Vollen badeplass.

Merking: Merket som kyststi

Fin rundtur i Vollen

Vollen Vel har laget en flott rundtur i høyden bak Vollen sentrum.

Kyststi Vollen - Slemmestad

På veien sørover kommer du til Sjøstrand badeplass og videre til Slemmestad hvor man eventuelt kan ta rutebåten tilbake til Oslo. Stien fortsetter sørover, se sidene om kyststi i Buskerud.

Adkomst: Parkering ved Vollen badeplass, Sjøstrand badeplass, Slemmestad. Egne skilt om Kyststiparkering.

Fremkommelighet: Stort sett fint med barenvogn og sykkel. Noe kupert terreng siste delen mot Slemmestad.

Rundtur på Brønnøya

På Brønnøya er det kilometervis med flotte barnvennlige turveier.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Asker kommune, Akershus.

Mere info om kyststier i Bærum kommune.

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.