Oslofjorden

Kyststi Fjellstrand - Fagerstrand, Nesodden kommune

Fin kyststi mellom Fjellstrand og Fagerstrand på Nesoddens sørvestre kyst - langs Oslofjorden.

Beskrivelse av noen av turen finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Fjellstrand - Fagerstrand - Oslofjorden

Ca 10 kilometer kyststi mellom Fjellstrand og Fagerstrand. Dette er en forlengelse av kyststien mellom Nesoddtangen og Fjellstrand.

Kyststi Fjellstrand - Dalbo brygge - Nordstrand - Svestad brygge

Vi starter turen sørover oppe ved hovedveien i Fjellstrand etter å handlet litt turmat på butikken. Vi går veien ned til Paradisbukta badeplass via Brattebakken.

Her finner vi en liten sandstrand, flere badehus og et flott stupetårn. Vi følger Fjellstrandveien videre sørover som snart går over i blåmerket kyststi. Kyststien følger sjøkanten et stykke og går deretter opp i terrenget til den møter Dalboveien.

Videre sørover følger vi Dalboveien oppover og videre bortover på Kvistemyrveien til den kommer til Nordstrandveien. Vi følger Nordstrandveien ned til Nordstrand Brygge.

Nordstrand Brygge kyststi Nesodden

Panoramautsikt over Nordstrand brygge og Oslofjorden.

Kyststien fortsetter sørover litt ovenfor den siste skarpe svingen i Nordstrandveien (skiltet sti). Stien går sørover på oversiden av gjerdet. Etter hvert kommer vi inn på en vei som har blitt brukt til frakt av malm, enda lengre ned ser vi flere tydelige spor av gruvedrift og gruver.

Vi fortsetter ned en liten tretrapp og kan gå på sti og grusvei videre forbi de gamle tankene nord for Svestad brygge og frem til Svestad brygge hvor Prodykk dykkersenter holder til. Her er det en liten kiosk som er åpen når dykkersenteret er åpent.

Parkering: Svestad brygge, Fjellstrand (ikke parkering ved sjøen i Fjellstrand)

Kyststi Svestad brygge - Nordre Spro brygge

Rognskjærdammen kyststi Nesodden SproVi starter turen på Svestad brygge. Vi følger veien sørover og kommer forbi badeplassen til Svestad Vel. Videre følger vi Gamle Bryggevei i vannkanten, over brua og opp bakken. Litt før man kommer opp til Sproveien (hovedveien) går kyststien gjennom gjerdet og inn i terrenget og følger kupert sti, småveier og trapper forbi Rognskjærdammen(bildet) og ned til Spro gruve.

Spro Gruve

Spro gruve er et populært utfartssted. Spennende gruveganger og fin plass for å spise matpakka.

Fra Spro gruve går vi videre sørover og kommer inn på fin grusvei som fører oss frem til Nordre Spro brygge,

Merking: Godt merket som kyststi novemer 2016.

Fremkommelighet: Store deler av turen går i kupert terreng. Ikke fremkommerlig med barnevogn og sykkel.

Parkering: Svestad brygge, noen plasser ved Nordre Spro brygge.

Kyststi Nordre Spro brygge - Søndre Spro brygge

Vi starter turen på Nordre Spro brygge. Vi går et kort stykke opp veien mot hovedveien og følger kyststimerkingen sørover. Vi følger sti og merking til vi kommer inn på den asfalterte veien som går ned til Søndre Spro brygge.

Merking: Godt merket som kyststi. Stien åpnet november 2016.

Parkering: Plass til et par biler ved Nordre Spro brygge.

Kyststi Søndre Spro brygge - Fagerstrand

Fin kyststi mellom Søndre Spro brygge og Fagerstrand

Kyststi Søndre Spro Nesodden

Kyststien sørover fra Søndre Spro brygge

Ishus Søndre Spro kyststi NesoddenFra Søndre Spro brygge går vi veien langs vannet sørover, over en privat plen og en liten bro over bekken.

Her finer vi en sti som fortsetter oppover gjennom skogen, etter ca 50 meter kommer vi til restene av et stort is-lagerhus som ble brukt til lagring av is for utskiping av is til Europa.

Vi følger Humlesekkveien opp til Gaupmyrdammen som er en av dammene i området som ble brukt til isproduksjon.

Vi følger blåmerket sti på vestsiden av dammen og kommer etter hvert ned til Solbakken (vei). Vi fortsetter denne veien nedover til sjøen hvor kyststien fortsetter sørover i sjøkanten.

Vi følger stien over en privat eiendom og nesten helt frem til tankanlegget på Fagerstrand som sperrer videre ferdsel langs sjøen. Kyststien fortsetter opp i skogen, litt nordover og kommer til slutt ut på Solbakken igjen.

Vi fortsetter grusveien opp til Lillerud veien (Vei nr 157) og går den siste kilometeren sørover og ned på brygga på Fagerstrand.

Fagerstrand

Det er fin badeplass, flere spisesteder og butikk i Fagerstrand.

Merking: Godt merket som kyststi.

Fremkommelighet: Deler av turen går i kupert terreng. Ikke fremkommerlig med barnevogn og sykkel.

Parkering: Stor parkeringsplass rett ovenfor Fagerstrand brygge.

Kyststien sørover fra Fagerstrand

Kyststi Fagerstrand NesoddenFlott kyststi sørover fra Fagerstrand til Digerud brygge - Sønderstø og Marikoven.

Grensa til Frogn kommune går like sør for Fagerstrand. Se detaljer om denne turen på sidene om kyststi i Frogn kommune.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Sørvest på Nesodden. Langs Oslofjorden, Nesodden kommune, Akershus.

Bussruter: www.ruter.no

Taxi: www.follotaxi.no, tlf 06485

Kyststier i nærheten:

Tilbake til oversikt over kyststier i Nesodden kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.