Oslofjorden

Rundtur på Kalvøya

Flotte tur, piknik og bademuligheter på Kalvøya rett utenfor Sandvika i Bærum kommune.

Beskrivelse av turen under turkartet.

Forklaring til kartet

Rusletur på Kalvøya

Kalvøya kyststi ut på turKalvøya var tidliger beitemark for gården Kjørbo. Kommunen erververt øya i 1939 og etter at hengebrua kom i 1962 ble øya raskt et populært friluftsområde.

Det er mange grusveier og stier rundt på Kalvøya. Fin natursti og mange informasjonsskilt om natur, geologi og selve øya. Flere badeplasser, store gressletter for lek og ballspill, benker og utedoer finnes.

Vi starter turen på andre siden av brua og går rundturen med klokka. Først passerer vi Båtsportens hus der Bærum Roklubb og Bærum kajakklubb holder til.

Vi følger gangveien videre nordover og holder til venstre i krysset. Inne skogen kommer vi til badeplassen Sommer/Ferieklubben helt nord på øya.

På nordsiden i den lille skogen rett ved Ferieklubben finner vi Tufteparken. Det er en samling med 7 enkle treningsapparater som kan benyttes til egenvektstrening helt gratis. Flott anlegg!

Vi fortsetter ut av skogen og passerer naturriststranda på nordøstsiden.

Vi følger gangveien oppover åsen og følger stien i sørvestlig retning langs Østre Kalvøya Bukt. Vi kommer inn på fin grusvei igjen. Vi passerer veien ut til Solodden der Norske Studenters Roklubb holder til.

Kyststi Kalvøya gresslette Sandvika

Store gressletter på Kalvøya.

Vi forlater den fine grusveien og fortsetter på sti i sørøstlig retning ned mot sjøen. Her er det et par fine benker og flott utsikt ut over sundet mellom Kalvøya og Borøya.

Rundtur Kalvøya Bærum kyststi

Sundet mellom Kalvøya og Borøya.

Vi fortsetter stien langs sjøen ned til sørenden av øya og videre til badeplassen Store Badebukt.

Vi fortsetter turen i retning Sandvika og passerer badeplasse Lille Badebukt før vi kommer frem til brua til fastlandet igjen.

Kyststi Kalvøya Bærum tur

Lille Badebukt og Sandvika i bakgrunnen.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Rett utenfor Sandvika, Bærum kommune, Akershus.

Adkomst: Gåavstand fra Tog/buss stasjon i Sandvika.

Parkering: Parkering ved Kadettangen i Sandvika.

Standard: Fin grusvei rundt på øya som er egnet for små barn på sykkel og barnevogn. Turen som tegnet inn på kartet over går noen steder på stier iskogen og er tidvis ikke egnet for barnevogn og sykkel.

Sesong: Hele året, fint om vinteren hvis det er lite snø.

Til oversikt over kyststi i Bærum kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.