Oslofjorden

Kyststi Vrengen - Tenvik

Flott kyststi mellom Vrengen og Tenvik på Nøtterøy. Turen går både i skogen og langs vannkanten. Flere fine utsiktspunkter underveis.

Mer informasjon om turen under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Vrengen - Tokenes - Tenvik

kyststi Steinhaug MonstangenFra parkeringen i Vrengen følger du Fuglevikveien helt til du kommer ned til sjøen. I Fuglevika har du fin utsikt mot Tjøme. Stien starter bratt opp lia mot nord.

Etter en stund kommer du til en grusvei. Følg denne veien sørover til du kommer til en privat eiendom. Hold til høyre langs gjerdet og følg skilting til Monstangen.

Et stykke nede på Monstangen kommer du til et stiskille, hold til høyre opp bakken. På toppen finner du informasjonsskilt om gravrøyser og en stor steinhaug av ukjent opprinnelse (bilde til høyre).

Stien bringer deg deretter ned til sjøkanten for så å gå et langt stykke inne i skogen.

kyststi Utsikt mot sundet mellom Veierland og HåøyaEtter en stund kommer du til stiens høyeste punkt hvor det er flott utsikt mot nordenden av Veierland, badeplassen på søndre Tenvik og Håøya.

Flott sted for en kaffepause. Bilde til høyre viser sundet mellom Veierland i sør og Håøya i nord.

Kyststi Nøtterø TenvikStien videre er ganske bratt ned og de minste barna bør leies. Vel nede følger man stien sørover et lite stykke før man igjen svinger nordover og man kommer ned til veien i Tokenes.

Fra Tokenes og badeplassen der, følger man stien sørover helt ytterst i strandkanten. Stien svinger mot vest og man er snart fremme på badeplassen på søndre Tenvik.

Her kan man ta snarveien til Tenvik over jordet eller man kan fortsette stien langs kysten ut på odden til man kommer til Søndre Tenvikvei.

kyststi Vrengen Tenvik badeplass

Badeplassen Søndre Tenvik sett fra kyststien (springfjære).

Følg veien litt nordover og deretter kyststien videre ned til båtplassen og badeplassen i Tenvik. Her kan man ta seg en hvil på en av benkene.

I Tenvik kan man ta ferge til Veierland eller buss retning Tønsberg.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Merking: Stien er godt merket med blå kyststi merker på egne påler.

Distanse: 3.5 kilometer en vei.

Buss: Det er bussholdeplass ved Vrengen og i Tenvik. Ruteinformasjon på www.vkt.no

Taxi:

Framkommelighet: Stort sett fin sti. Noen bratte kneiker og steiner. Passer for små barn men ikke for dårlige bein. Ikke sykkel eller barnevogn.

Parkering Tenvik: Stor parkering i Tenvik. Parkeringsavgift om sommeren.

Parkering Vrengen: Muligheter for parkering rett før Vrengen bro - enten på veistubben som er rester etter veien til den gamle hengebrua eller ved den åpne plassen der Fuglevikveien starter. Ikke parker på bussens snuplass. Følg alltid skilting.

Beliggenhet: Sørvest på Nøtterøy, Færder kommune, Vestfold

Vurdering: Flott kyststi. Et must hvis du ferierer i området. Ta med badebukse.

Flere turmuligheter i området:

Denne kyststien er en forlengelse av kyststien mellom Tenvik og Hella.

Til oversikt over kyststien på Nøtterøy.

Til oversikt over kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.