Oslofjorden

Tur til Knivsfjellet og Himmelvannet i Hurum

Himmelvannet ligger på toppen av Knivsfjellet i Hurum. Fantastisk utsikt over Drammensfjorden og nordre del av Vestfold. Turen kan utvides til en rundtur via Knivsvik.

Mer informasjon under turkartet.

Forklaring til kartet

sti Himmelvannet Knivsvikfjellet Hurum

Klokkarstua - Himmelvannet

Vi starter turen ved Huringen idrettsforening på Klokkarstua.

Vi går langs ytterkant av fotballbanen og får en fin utsikt over Verket og Drammensfjorden. Vi går opp bakken på sørsiden av husene og følger skiløypa noen meter før vi følger skilting til Himmelvannet og går til høyre og inn på fin skogssti sørover.

Himmelvannet Knivsvikfjellet Hurum

Himmelvannet.

På vestsiden av Himmelvannet er det fine glatte svaberg og flott utsikt mot Svelvik og Verket i nord og Holmsbu, Langøya og nordre del av Vestfold i sør. Ypperlig sted for å nyte medbragt mat og drikke. Antagelig områdets beste utsikt.

Hvis man har tenkt å returnere samme vei til Klokkarstua, bør man først følge kanten sørover slik at man også får utsyn mer mot øst, retning Tofte. De som ønsker en lengre og mer krevende tur kan gå ned til Knivsvik og følge kyststien nordover, se turbeskrivelse under.

sti Himmelvannet Knivsvikfjellet Hurum

Utsikt mot Svelvik og nordover i Drammensfjorden.

Rundtur Himmelvannet - Knivsvik - Klokkarstua.

Knivsvik badeplass kystsamling museum HurumStien ned lia til Knivsvik er bratt og litt krevende et par steder, flere flotte utsiktspunkter underveis. Vi kommer ned på Knivsvikveien rett nord for en gård (Knivsvikveien 14).

Vel nede følger vi Knivsvikveien nordover til Knivsvik badeplass og Knivsvik museum. Her er det en fin sandstrand. Ypperlig sted for en rast og et bad sommerstid.

Kyststien videre nordover starter ved veien, ca 250 meter sør for stranda. Først bratt opp i lia. Etter hvert kommer vi til en traktorvei.

Kyststien fortsetter videre nordover, men for å komme tilbake til Klokkarstua følger vi traktorveien bratt oppover i lia til vi kommer opp til stien mellom Klokkarstua og Himmelvannet.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Startpunkter: Huringen IF, Klokkarstua.

Distanse: ca 3.5 kilometer en vei mellom Huringen og Himmelvannet. Hele rundturen via Knivsvik er ca 10 km.

Framkommelighet: Fin god skogssti mellom Klokkarstua og Himmelvannet. Hvis man ønsker å utvide til en rundtur - Stien videre fra Himmelvannet ned til Knivsvik er stedvis bratt. Bratt, krevende kyststi mellom Knivsvik og Verket. Ingen av turene er fremkommelig med barnevogn eller egnet for sykkel..

Parkering: .Huringen IF/ Fotballbanen, Knivsfjellveien 2, Klokkarstua.

Beliggenhet: Hurum, Asker kommune, Viken.

Vurdering: Flott tur på stier. Fantastisk utsikt..

Oversikt over kyststi i Hurum.

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.