Oslofjorden

Bygdøy

På Bygdøy finnes det massevis av turmuligheter og attraksjoner.

En fin tur er Bygdøy rundt som er beskrevet under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststi og turvei Bygdøy rundt

Kyststi Frognerkilen Bygdøy OsloBlanding av smale stier, brede grusveier og litt asfalt.

Stien starter helt innerst i Frognerkilen. Første del av turen går på en flott gangvei av tre - se bilde. Følg strandkanten utover langs Bygdøysiden av Frognerkilen, den fine starten går snart over til smal sti som snor seg utover.

Muligheter for en rast på Rodeløkken Kafe 20 meter ovenfor stien etter et par hundre meter. Et alternativ startsted er på parkere på den avgiftsbelagte parkeringen ved Rodeløkken Kafe. For å kjøre hit tar du første vei til venstre, Wedels vei, etter Bygdøylokket. Wedels vei er et godt alternativ til den første biten av stien hvis du har barnevogn.

Vi fortsetter mot Oscarshall og går på sjøsiden av slottet - i strandkanten helt frem til Dronninghavnveien.

Vi følger Dronninghavnveien opp bakken og går opp stikkveien til venstre, følger "skilt til fergene" og går opp og ned en lang og veldig bratt trapp og kommer ned på veien Mellebydalen. Vi følger Mellebydalen mot sjøen og går veien til høyre og kommer ned på Huk Aveny. Går vi ned til sjøen her kommer vi til Dronningen. Her holder Kongelig Norsk Seilforening, Norske Studenters Roklubb og Lanternen restaurant til. Det er fergeforbindelse til Rådhuskaia om sommeren.

Hvis man har barnevogn eller sykkel bør man gå Dronninghavnveien opp til Norsk Folkemuseum og videre følge Museumsveien - Huk Aveny - Fredriksborgveien og ned på Langviksveien.

Fra Dronningen følger vi Chr. Benneches vei og Frederiksborgveien til Langviksveien. Videre følger vi Langviksveien et stykke og deretter stikkveien i nordøstlig retning - skiltet til Langviksveien 14, 18, 20, 22. Vi går rett frem og nedover og ender tilslutt nede i den for mange ukjente Langviksbukta. Hvis du har barnevogn og sykkel bør man ikke gå ned i Langviksbukta, men følge Langviskveien videre og gå Bygdøynesveien til Bygdøynes.

Her holder Nord Kano- og Kajakk-Klubb til innerst i bukten. Vi følger vannkanten inn i bukta og ut igjen på andre siden og tar stien som går opp til Bygdøynesveien når vi ikke kommer lengre.

Vi går østover og fortsetter inn Løchenveien så langt det går og følger stien til høyre ned til Bygdøynes hvor du finner Kon-Tiki museet, Fram og Sjøfartsmuseet. (Stien kommer ut på østiden av Kon-Tiki museet.) Dette er også et fint startsted hvis man kommer med ferge fra Rådhuskaia.

Turen fra Bygøynes følger Bygdøynesveien til den gjør en 90 graders sving nordover. Her tar vi en liten avstikker inn Herbernveien til fergeleiet hvor man kan ta norges korteste fergetur ut til Lille Herbern sjørestaurant og uteservering. Her får du god mat og en fantastisk utsikt over båttrafikken i Indre Oslofjord.

Etter å ha besøkt Lille Herbern går vi tilbake til Bygøynesveien og fortsett bortover Admiral Børresens vei forbi Oslo Sjømannskirke. Veien fortsett rett frem så langt det går, ta til høyre og du kommer opp på P.T Mallings vei.

Fortsett langs denne veien et stykke og ta til venstre ned Dammanns vei og til høyre Schiøtts vei til ende hvor man kommer inn på stien som går ned til stranda på Huk badeplass.

Kyststi Paradisbukta Bygdøy OsloGå langs sjøen og over til Huk Naturiststrand eller direkte til parkeringen ved Huk (ferdsel langs sjøen er sperret her). Følge skilting mot Paradisbukta fra parkeringsplassen. På denne strekningen kan man velge mellom stien i strandkanten eller grusveien som går noen meter lengre inn.

Langs Bygdøylandet kommer du til Tsunami minnesmerket, Paradisbukta og Bygdøy Sjøbad. Mange steder langs denne veien er det fine benker med flott utsikt over Lysakerfjorden og Fornebulandet.

Kyststi vinter Bygdøy Sjøbad

Vinter ved Bygdøy Sjøbad.

Ved Bygdøy Sjøbad bør de som har barnevogn eller sykkel følge gangveien som starter ved Bygdøy Sjøbad og som går nordover mot Sjølyst. Alternativet er å følge blåmerket sti forbi seilklubben Ulabrand og vider langs vestsiden av Bygdøy og opp mot Bestumkilen. Stien går etter hvert et stykke fra sjøen oppe i åsen nordover. Denne stien har noe ulendt terreng et par steder og er ikke egnet for sykkel.

Underveis deler stien seg, man må velge om man ønsker å fortsette sørover langs Bestumkilen og til Lysaker eller fortsette rundturen tilbake til utgangspunktet.

I nordenden av Bygdøy kan man benytte anledningen til å gå over Dronningberget. Her er det flere stier. På baksiden av Dronningberget finner du en bratt sti ned til gangveien langs E18. Følg den traffikerte gangveien noen meter mot øst og man er etter tilbake ved utgangspunktet. Flott tur.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Distanse ca 10 km.

Framkommelighet: Variert, noen deler av turen krever går over litt dårlig sti og er ikke egnet for barnevogn eller sykkel. Deler av turen er velegnet for barnevogn og små barn på sykkel.

Adkomst: Buss eller sporveiens båt til Bydgøy

Parkering: Ved Huk, Bygdøy Sjøbad, Rodeløkken Kafe

Beliggenhet: Bygdøy, Oslo kommune

Andre turmuligheter i området:

Kyststi og turer i Oslo - Kyststi og turer i Bærum - Kyststi og turer i Asker - Kyststi og turer på Nesodden

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.