Oslofjorden

Grevestien, Tønsberg

Grevestien starter på brygga i Tønsberg og går gjennom våtmarksområder, skog og gammel bebyggelse. En flott rundtur på ca 11,5 kilometer.

Mer informasjon under turkartet.

Forklaring til kartet

Grevestien utsikt Tønsberg tur

Flott utsikt ut over Tønsberg by fra Frodeåsen.

Grevestien

Under konstruksjon - kom snart tilbake.

Grevestien er en flott rundtur i Tønsberg som går gjennom et meget variert landskap, fra asfalterte veier i byens eldste bydel, Nordbyen, til stier og våtmarksområder i i Ilene og Gullkronene naturreservat. Turen går igjennom åpne landskap og tett skog. Siste del går via Slottsfjellet før den er tilbake i sentrum. Bilde over viser panoramautsikt over Tønsberg fra Frodeåsen.

Vi starter turen på Tønsberg brygge og følger gangveien nordover gjennom Tønsberg gjestehavn og Nordbyen med Tønsbergs eldste hus. Vi følger sjøkanten videre og kommer frem til Korten og Kjellekrysset. Her kan vi velge om vi vil gå til venstre og ut på Ilene naturreservat eller bare gå turen rundt i Frodeåsen.

Ilene naturreservat

Ilene Grevestien Tønsberg turIlene naturreservat er ca. 905 dekar, hvorav ca. 625 dekar er vannareal. Presterødkilen og Ilene naturreservat er sammen vernet under den internasjonale Ramsarkonvensjonen for bevaring av våtmark.

Ute på området finner du Ilene våtmarkssenter og et observasjonstårn for fugler.

Stien ut på Ilene går i grensen mellom våtmarksområdet og dyrket mark, til tider gjennom området med mye takrør (se bildet).

Mer informasjon om Ilene finnes på www.ilene.no

Fugletårn Ilene Tønsberg Grevestien

Grevestien går forbi fugletårnet på Ilene.

Frodeåsen og Gravåsen

Fra Kjellekrysset følger man Grevestien skilt langs gangveien, under veien og følger sykkelveien i retning Horten. Vi tar første undergang under jernbanesporet og går opp bakken.

NB: Grevestien er pr dags dato (mai 2017) sperret pga byggeaktiviteter i Kjellelia - for å komme videre følger vi gangveien oppover, og første sti til venstre etter nødutgangen fra togtunellen. Man tar deretter første sti til venstre ned bakken og man kommer inn på Grevestien igjen (se kartet over).

Grevestien Gravåsen tur ut TønsbergStien går i skogen i Gravåsen bort til Tomsbakken, over Tomsbakken, litt oppver veien deretter inn treporten i gjerdet. Bildet viser Grevestien i Gravåsen. Vi går på oversiden av togtunellutgangen og kommer bort til området hvor Jarlsberg Brænderi holdt til. Her går Grevestien sammen med Bergstien til toppen av Tomsbakken. Her snur Grevestien og går i regning Tønsberg. Vi går over gangbrua og inn i skogen igjen.

Det er merket en kortere versjon av Grevestien som snur i skogen før Tomsbakken. Se kart.

'Vi følger Grevestien på toppen av åsen til vi passerer vanntårnet og kommer til Thaulowhullet.

Thaulowhullet

Thaulowhullet ble sprengt ut for å ta ut stein til veibygging på Nøtterø på 1920 tallet. Hølet blir nå benyttet av Thesbiteateret.

Vi fortsetter nedover lia passerer flere flotte utsiktspunkt og kommer ut på Stenmalveien. Vi går over jernbanebrua og tar første vei til høyre. Vi følger Eckersbergs gate og Olav Trygvasons gate og går opp Kastellveien og opp på Slottsfjellet.

Slottsfjellet

Grevestien Slottsfjellet Tønsberg tur ut

Grevestien på vei opp på Slottsfjellet.

Grevestien Vipe merke TønsbergGrevestien svinger opp på Slottsfjellet før den går ned til Tønsberg brygge igjen. Oppe på slottsfjellet finner man ruinene av Tunsberghus festning og en kirke samt Slottsfjelltårnet som ble reist i 1888. Mer informasjon om Slottsfjellet og Slottsfjellmuseet finnes på www.slottsfjellsmuseet.no

Grevestien ble opprettet i 1991 av Tønsberg kommune i samarbeid med Jarlsberg Hovedgård og Fylkesmannen i Vestfold. Stien er merket med vipesymbolet til høyre.

Helt nord oppe ved Tomsbakken går Grevestien et kort stykke sammen med Bergstien.

Grevestien - info

Beliggenhet: Tønsberg kommune, Vestfold.

Merking: Store deler av stien er godt merket, men noen steder i Gravåsen kan det være litt vanskelig å finne frem (mai 2017).

Distanse: Hele Grevestien er ca 11,5 km lang.

Tips: Ta med niste, ikke muligheter for å kjøpe mat underveis. Avslutt turen med et måltid på Tønsberg Brygge.

Til oversikt over kyststien og turer i Tønsberg kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.